untuk pakcik

MAY 28, 2014

Assalamualaikum.


Pakcik,
Saya menulis hari ini bukanlah semata-mata nak gebang rasa marah saya tapi saya juga nak luahkan rasa kecewa saya pada pakcik. Terkilan – yang amat sangat.

Pakcik,
Saya serius tak kisah kalau ada orang nak tegur saya pasal agama. Saya ini manusia biasa. Saya tahu saya punya ilmu agama tidaklah sedalam mana. Ilmu saya cetek. Saya pun masih lagi mencari ruang untuk jadi lebih baik.

Tapi sekali lagi saya tekankan, saya MANUSIA biasa. Saya punya hati ni selembut agar-agar sirap yang terlebih air tu. Saya mudah marah tapi tak mampu nak keluarkan kata-kata. Paling dahsyat saya akan menangis sambil marah. Kadang tu, saya diamkan aje. Sampailah saya tak mampu nak marah lagi.

Pakcik,
Kalau saya ada buat salah, pakcik bolehkan nak tegur saya baik-baik. Saya takkan marah kalau kena caranya. Tak perlu rasanya kalau nak tegur tu kena dengan kata-kata sinis. Dalam jerkahan. Nasib baik ada saya dan adik-adik je waktu itu. Kalau ada orang lain, malu saya pakcik.

Tapi yang buat saya lagi bengkek, dahlah pakcik atas motor masa tu, lepas jerkah terus blah dan masuk rumah lepas tu pergi surau. Bapak pengecut pakcik ni! Tak ada rasa bersalah ke time sembahyang tu lepas jerkah orang sesuka hati. Sedih saya bila pakcik buat macam tu.

Pakcik,
Memang saya silap. saya minta maaf. Cuma cara pakcik tulah, macam tak enak didengar dan dipandang. Saya tahu niat pakcik nak ajak anak muda macam kami ni pergi ke jalan kebaikan. Tapi saya rasalah, orang macam pakcik nilah yang buat anak muda makin jauh dengan jalan kebaikan tu. Cara paksaan tu kalau budak-budak pun diorang tak suka. Dijerkah ditengking untuk buat kebaikan, siapa mahu!

Lagi-lagi anak muda ni pakcik, darah panas. Kalau ikut hati marah saya, memang saya pergi rumah pakcik lepas tu saya tengking anak pakcik depan muka dia macam mana pakcik tengking depan muka saya. Saya nak tengok apa reaksi pakcik. Tapi saya sabar. Sabar. Sabar. Ibu ayah saya tak pernah ajar saya kurang ajar dengan orang tua. Saya fikir pakcik ni jiran saya je. Ibu ayah saya pun nak duduk lama kat rumah tu.

Islam itu mudah. Islam itu indah. Jangan pakcik sulitkan. Jangan pakcik cemarkan.

Pakcik,
Ingatlah. Pakcik ada anak. Anak pakcik pun bakal ada anak. Saya tak doakan yang bukan-bukan. Tapi beringatlah.


Hai manusia,
Kuman di seberang laut kau tampak, gajah di pelupuk mata kau tak tampak.




No comments:

Post a Comment