Biar mati anak, jangan mati adat

MAY 24, 2014

Assalamualaikum.

semalam lepas balik kerja, aku duduk di ruang tamu sambil menyelak-nyelak surat khabar. tiba-tiba terselak ruangan iklan kedai emas pak habib. seperti perempuan lain, aku pun berhenti seketika menghayati seni ukiran yang 'mengagumkan' itu.

tapi, aku taklah berminat sangat pun. mungkin sebab warna kulit aku yang ala-ala coklat tua gitu, so macam tak masuk dengan warna emas.


-- untung siapa dapat angah ni bu. tak minat nak pakai barang kemas. so takdelah susah payah nak sediakan barang kemas banyak-banyak. (niat nak bergurau, tetiba cerita pasal kahwin)
= yelah.. tapi nanti kahwin takkan taknak minta tanda kot. mestilah nak kena ada something. bila tunang nak ada cincinnya, bila nikah batal air sembahyang pakaikan gelang.
-- kenapa mesti minta cincin untuk tunang, kahwin minta gelang?
= dah adatnya macam tu. kenalah ikut.
-- kalau taknak ikut adat boleh tak. orang tak buat kita buat.
= biar mati anak jangan mati adat.

hmmmmmm...

well, aku bukanlah nak kata yang aku ni wanita moden yang nak tinggalkan semua budaya dan adat orang melayu kita sebab dah terlalu terdedah dengan mentaliti barat ke apa ke. tapi bagi aku ada sesetengah adat orang melayu kita ni yang boleh kalau kita tak buat. sebab bagi aku tak ada logiknya.

contohnya, hantaran nak kena nombor ganjil. 5 balas 7. 27 balas 35. ingat apa, main basketball ke? ikut kemampuanlah. kalau mampu bagi 2, bagi jelah. kalau mampu 22, bagi. kenapa nak kena ganjilkan nombor dulang hantaran tu? banyak lagilah adat-adat yang tak perlu aku sebut, tapi kalau kau fikir balik memang tak logik.

lagipun tak ada disebut dalam mana-mana kitab agama yang kita kalau nak buat sesuatu kena buat ikut adat.

ya, ada sesetengah adat yang boleh kita ikut. bagus. aku puji dan respek sesiapa yang masih kekalkan adat-adat kita. yelah, kalau tak kita siapa lagi nak buat. tapi berpada-padalah. yang mana menyalahi syarak tu kita hentikan. yang mana kelihatan tak logik tu kita kurangkan. yang mana masih relevan dan menepati syarak itulah yang perlu kita teruskan.

kepada ibu bapa, janganlah jadikan anak anda itu sebagai tempat untuk meletakkan segala harapan anda yang tak tercapai sebelum ini. biarkan anak itu tentukan jalan hidup mereka sebab mereka yang akan tempuh jalan itu. instead of jadi penentu jalan mana nak dituju, jadilah pembimbing yang akan bangunkan mereka bila mereka terlena, yang akan sambut tangan mereka bila mereka jatuh.

chop! seriuslah sanggup tengok anak kandung sendiri mati sebab anak tu taknak ikut adat?




No comments:

Post a Comment